Näverbyn ska hållas öppet – de äldre ska inte flyttas

Dela gärna så dina vänner kan läsa!

Nej till flytt.

Vetlanda Framåtanda kräver att beslutet om att tillfälligt stänga Näverbyn stoppas. De boende ska inte flyttas från sitt hem. Kommunen måste nu samla kraft, tänka om och lösa bemanningen utan att de mest sårbara äldre får betala priset.

Beskedet om att de boende på Näverbyn i Stenberga ska flyttas över sommaren har väckt stark oro, ilska och förtvivlan bland anhöriga och invånare. Vetlanda Framåtanda delar den oron.

Vårt besked är tydligt:

Näverbyn ska hållas öppet. De äldre ska inte flyttas.

För de boende är Näverbyn inte en tillfällig plats i en kommunal organisation. Det är deras hem. Där finns tryggheten, rutinerna, personalen, dofterna, miljön och vardagen som de känner igen. För personer med demenssjukdom eller särskilda behov är just trygghet, igenkänning och kontinuitet helt avgörande.

Att då rycka upp dem från sitt hem, placera dem på andra boenden och sedan planera för en möjlig återflytt efter sommaren är inte värdigt. Det är inte rätt väg att gå.

– Detta kom som en överraskning och det är inte något jag som politiker har varit med och beslutat. Jag är inte för någon tillfällig stängning. Den här gruppen människor ska man inte hålla på att flytta, säger Cecilia Rylander, Vetlanda Framåtanda, 1:e vice ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Ett svårt läge men lösning måste till

Vetlanda Framåtanda har förståelse för att bemanningsläget inför sommaren är ansträngt. Vi vet att personalförsörjningen inom äldreomsorgen är en svår fråga, inte bara i Vetlanda utan i hela landet. Men ett svårt bemanningsläge får aldrig leda till att de mest sköra äldre blir lösningen på organisationens problem.

Kommunen måste nu lösa bemanningen med Näverbyn fortsatt öppet.

Det innebär att alla tillgängliga vägar måste användas: frivillig semesterförskjutning med ersättning, pensionerad vårdpersonal, tidigare medarbetare, riktade vikarielösningar, omfördelning av resurser, förstärkt rekrytering, transportlösningar och andra praktiska åtgärder som gör att personal kan finnas på plats i Stenberga.

Det kan inte vara rimligt att flytt av äldre med särskilda behov blir svaret när det handlar om ett sommarbemanningsproblem.

– När äldre människor har hittat trygghet i sitt boende måste samhället göra allt för att värna den tryggheten. Näverbyn ska inte stängas över sommaren. Det måste lösas på annat sätt, säger Lola Frödeberg, Vetlanda Framåtanda.

Partiet som tar ansvar när andra spelar politiskt spel

Vetlanda Framåtanda sitter i majoritet och vi tar därför också ansvar. Men det är viktigt att vara tydlig med att detta inte är ett politiskt beslut som vi har drivit eller godkänt. Förslaget har kommit fram i förvaltningens arbete med sommarens bemanning. När konsekvenserna nu blivit tydliga är vår politiska hållning klar: beslutet ska stoppas och Näverbyn ska hållas öppet.

Det är lätt att i ett upprört läge leta syndabockar och det är beklagligt att oppositionen försöker ta enkla politiska poäng på bekostnad av de äldre. Vårt fokus är att lösa situationen. Men ansvar måste också tas när ett förslag får orimliga mänskliga konsekvenser.

De boende på Näverbyn ska inte behöva bära bördan av kommunens bemanningsproblem. Anhöriga ska inte behöva känna oro för att deras mamma, pappa eller närstående ska flyttas från den plats där de äntligen har funnit trygghet. Personalen ska inte heller behöva stå mitt i en situation som skapar oro för både boende och anhöriga.

Vetlanda Framåtanda kommer därför att agera för att Näverbyn hålls öppet.

Vår linje är enkel:

De äldre ska inte flyttas. Näverbyn ska inte tömmas. Bemanningen måste lösas.

Det är nu kommunen måste visa vad ansvar betyder i praktiken. Inte genom att flytta de mest sårbara – utan genom att göra det som krävs för att de ska få bo kvar.

Cecilia Rylander
Vetlanda Framåtanda
1:e vice ordförande, vård- och omsorgsnämnden

Lola Frödeberg
Vetlanda Framåtanda
Ersättare, vård- och omsorgsnämnden

Var innehållet till hjälp?

Dela gärna så dina vänner kan läsa!